Okruhy zkoušky z programování

PVA

Algoritmizace

  • Co je algoritmus
  • Podmínky správného algoritmu
  • Způsoby zápisu algoritmu
  • Vývojové diagramy a způsob zapisování – značky a jejich význam
  • Proměnná, funkce operátoru přiřazení       
  • Sekvence, větvení, podmínka – zápis a vyhodnocení podmínky
  • Logické operátory, jejich vyhodnocování a vztah k výsledku podmínky
  • Matematické operace, celočíselné dělení (operátory div, mod a jejich interpretace v Javě) – třída Math (sin, cos …)

Cykly

  • Co je cyklus (tělo cyklu, počet opakování)
  • Cyklus s pevným počtem opakování (počet opakování, řídící proměnná cyklu)
  • Cyklus s podmínkou na začátku
  • Cyklus s podmínkou na konci
  • Nekonečný cyklus a jak se mu vyhnout
  • Příkazy for, while a do-while (rozdíly mezi příkazy a co se děje v paměti)

Teorie o překladačích

  • kompilátor, interpret, jaký je mezi nimi rozdíl
  • Jak se zapisuje kód, co se stane při spuštění programu
  • Jak probíhá překlad zdrojového kódu
  • jaké editory lze použít
  • krokování programu, jak se provádí a k čemu je dobré

Výpis do konzole a formátovací znaky v řetězci

  • System.out.print(ln) a rozdíl mezi nimi
  • Formátovací značky a jejich použití
  • Výpis obsahu proměnných a jejich vztah k třídě String

Datové typy

  • Jaké jsou primitivní datové typy
  • Jak jsou uloženy v paměti
  • Jaké jsou rozsahy a jek je vypočítat

Vstup od uživatele

  • Statické přidělení hodnoty ve zdrojovém kódu
  • Rozdíl mezi statickým přidělením a vstupem od uživatele nebo vygenerováním
  • Třída Scanner – způsob zápisu, způsob načtení hodnoty a přiřazení do proměnné
  • Třída Random – způsob zápisu, vygenerování hodnoty a její přiřazení do proměnné

Podmínky if a switch

  • Syntaxe příkazu if
  • Syntaxe příkazu switch
  • Rozdíly mezi příkazy
  • Podmínka a její vyhodnocení

Jednorozměrná pole

  • Co je to pole
  • Jak je pole uložené v paměti
  • Jak se pole vytváří
  • Jak získat obsah pole
  • Jakým způsobem se s polem pracuje

Metody

  • Co je to metoda
  • Syntaxe metod
  • Jaké druhy metod jsou
  • Jak funguje předávání parametrů
  • Jak funguje návratová hodnota
  • Volání metod

Algoritmy řazení

  • Použití řazení
  • Bubblesort – princip algoritmu
  • Selectsort  - princip algoritmu
  • Rozdíl mezi algoritmy, jejich zakreslení a způsob zápisu

Dvourozměrná pole

  • Jak vytvořit dvourozměrné pole
  • Jak je uloženo v paměti
  • Jakým způsobem se s ním pracuje
  • Jaká je funkce indexů a jejich vztah s řídícími proměnnými

Třída String

  • co je třída String a k čemu se používá,
  • jak je String uložen v paměti
  • Vytvoření třídy String (statické nebo získání od uživatele)
  • Výpis a jeho konverze

Ascii tabulka a jednoduchá kódování

  • co je ascii tabulka
  • využití ascii tabulky v programování
  • jak převést na znak a z něho zpět
  • závislost na operačním systému

Objekty

  • Teorie objektu
  • jak to funguje
  • jak objekt vytvořit
  • jak pracovat s instancí, co je to instance
  • úprava vlastností objektu

Výjimky

  • co je výjimka, druhy výjimek
  • jak ji vyvolat, jak jí ošetřit
  • jak ji vytvořit
  • jak na výjimku zásadně nereagovat

Soubory

  • třida File vytvoření, vytvořeni instance,
  • systémové vlastnosti - jejich získání a použití
  •  Zajištění nezávislosti na OS, práce s adresáři a soubory,
  • zjištěni informaci o souboru a adresáři
  • Vytvoření souboru nebo adresáře

Datové proudy

  • Co je to datový proud (Stream)
  • Vstup a výstup do souboru

 

OPS

Teorie operačních systémů

  • Z čeho se skládá počítačový systém
  • Co je to operační systém
  • Jaké jsou požadavky na OS
  • Jaké jsou cíle OS
  • Komponenty OS
  • Program, proces

Hierarchie a rozdělení operačních systémů

  • Hierarchie operačních systémů (monolitický, vrstvený, klient-server, objektově orientovaný)
  • Rozdělení operačních systémů (podle sdílení CPU, podle velikosti HW, podle požadavků na odezvu, podle typu interakce)

Souborový systém

  • Funkce souborového systému
  • Cíle Souborového systému
  • Soubory
  • Partition oblasti
  • Princip FAT, I-Uzly
  • Cesta k souboru

Bezpečnost

  • Co je to bezpečnost a proč je důležitá
  • Úkoly bezpečnosti
  • Kroky ke zlepšení bezpečnosti
  • Chyby v OS, jak k nim dochází
  • Komerční a Opensource OS
  • Autentikace, autorizace uživatelů
  • Typy škodlivých programů

Vyvolání služby systému

  • Režimy procesoru
  • Jádro operačního systému
  • Postup vyvolání služby

POS

Architektura ISO/OSI

  • Popis architektury
  • Princip komunikace v architektuře
  • Entity, funkce, protokoly, protokolové datové jednotky
  • Funkce jednotlivých vrstev
  • Funkce společné více vrstvám
  • Zapouzdření a odpouzdření

Architektura TCP/IP

  • Popis architektury
  • Princip komunikace v architektuře
  • Funkce jednotlivých vrstev
  • Funkce společné více vrstvám
  • Zapouzdření a odpouzdření

Protokoly aplikační vrstvy

  • Protokoly pro práci s elektronickou poštou
  • Protokoly přidělení adresy
  • Systém doménových jmen
  • Protokoly pro přenos dat
  • Protokoly vzdálené správy

Protokoly IPv4 a IPv6

  • Popis protokolů
  • Rozdíly mezi protokoly
  • Proč bylo nutné přejít z verze 4 na verzi 6

Internet

  • Co je internet
  • Historie Internetu a důvod jeho rozšíření
  • Princip Internetu
  • Poskytovatelé a uživatelé

Internetové stránky

  • Co je HTML
  • Princip logického vyznačování
  • Elementy, parametry, hodnoty parametrů
  • Blokové a řádkové elementy
  • Dědění parametrů
  • Odkazy, adresy URL a rozdíl mezi absolutní a relativní adresou
  • Obrázky v HTML

Šablony stylů

  • Šablony stylů (CSS), princip fungování, tvorba selektoru, tvorba pravidla
  • Pojmenovávání elementů (id, class) definice třídy a identifikátoru, princip propojení
  • Nastavení parametrů elementu (výška, šířka, …)